Thursday, May 27, 2010

Smussla

Varje dag har nog med sin egen plåga. Varje dag måste jag ta ställning till om jag vill komma ut även denna dag.
Tänk om jag slapp! Tänk om jag slapp bli bedömd utifån vilket kön jag lever med. Tänk om jag slapp dom lustfyllda eller olustiga blickarna när jag kysser min kärlek på stan. Tänk om jag slapp rätta frågan:-Din sambo, vad heter Han?
Tänk om jag slapp frågorna om hur jag kom på det, hur jag kom ut, vad föräldrarna säger och hur dom tog det. Inte för att jag tycker det är jobbigt att prata om.
Men tänk om jag slapp!

Jag är glad och stolt över den människa jag älskar!
Jag vägrar smussla!
Min kärleksrelation är varken mer eller mindre värd än någon annans.
Jag önskar bara jag slapp andras åsikter, vare sig dom är positiva eller negativa.
Min kärlek bara är, precis som all annan kärlek.
Jag önskar jag slapp ses som en mer sexuell varelse bara för att jag avviker från hetronormen.

Ibland testar jag hur länge en konverstion kan vara utan att jag behöver avslöja min sexualitet. Inte för att jag skäms eller för att få vara hemlig. Utan bara för att se hur vi styrs av könsrollerna och könsnamnen.
Tänk om vi alla var en hennom!!! Inte henne. Inte honom. Inte hon. Inte han.
Bara få vara sig själv. Älska den vi vill.
Då kanske farmors komma-ut-process inte skulle behöva vara lika svår.
Farmor kommer inte hinna uppleva en sån förändring. Så hon får fortsätta tala om för närmaste kyrkvännen att barnbarnet och hennes...öh..hennes...kompis är och hälsar på.

1 comment: