Monday, November 7, 2011

Beställa

Det är ett trevligt sorl i restaurangen. Tapas, läsk, vin, vitlöksbröd. Bordet dignar av läckerheter. Vi är många. En födelsedag firas. De spansktalande gästerna sneglar lite åt vårt håll. På utlänningarna. Ett glas slår i golvet, går sönder. Ljudet känns hemtrevligt i den här miljön.
Vi pratar och skrattar. Ibland alla på samma gång. Ibland bara några på hörnet. Glasen höjs. Skålar utbringas. Räkorna skvätter. Barnen har fått precis det dom vill ha och hur mycket läsk som helst. Några är sockerstinna, rusar runt och flamsar. Två har somnat omlott på en bänk. Det är nästan så vi passar in. Men bara nästan. Språker avslöjar oss.
Min systerdotter står ensam vid ett glasskåp och beundrar innehållet. En av våra kypare ser till att vi har allt vi behöver. Börjar duka av för att få plats med kaffe och avec. Han stannar till vid skåpet och säger något på spanska till min systerdotter. Hon är fem och förstår naturligtvis inte vad han säger.
-Jag bara kollar, säger hon och drar fingret utmed glaset.
Han går ut och hon sätter sig hos sin mamma.
Ögonblicket efter kommer han ut med en Coca-cola och ställer den vid flickan. Alla vuxna ser förvånade ut.
- Gumman har du beställt en till dricka? frågar mamman.
-Nä, jag sa bara att jag kolla.

No comments:

Post a Comment